Písničkář (protože věří ve smysluplný tok slov), kytarista s prachmizerným stylem, zpěvák spíš vyjící a skřehotající, hráč na foukací harmoniku samorostlý a herec nepřetržitého chaosu. Stylově vychází z jazzu, blues, folku a psychedelického rocku, námětově pak ze životních příběhů s prvky surrealismu a vlivy beat generation. Jeho texty jsou popisné, s charakteristickou temnou atmosférou. Tento hudební žánr sám Kříž označuje jako noir-folk.
S vlastní tvorbou vystupuje od roku 1990. V letech 1995–1998 působí ve skupině Vraždy v Čínské čtvrti, či později Vraždy, která hraje minimalistické psychedelic-blues. Na konci devadesátých let se, pod vlivem setkání s Philem Shoenfeltem, vrací k písničkářské dráze. Marcel Kříž velmi často během vystoupení improvizuje, mění melodie a texty písní dle aktuální situace. V roce 2005 spoluzakládá a působí v písničkářském projektu Panoptikum (Cicvárek, Kabelková, Kříž). Z jejich spolupráce vzešlo stejnojmenné album.
V letech 2005–2010 vystupoval ve společných pořadech s J. H. Krchovským „Krchovský Kříž“. V improvizovaných pásmech kombinovali dekadentní poezii s alternativním písničkářstvím. V roce 2012 vydal v produkci Tomáše Vtípila album Buskers Burlesquers mísící prvky folk-rocku, blues, šansonu a elekronické hudby. Toto album je od roku 1990 jedinou ofciálně vydanou Křížovou deskou, jeho nahrávky kolují mezi lidmi v demo verzích. Za přirozený svět písnič káře považuje pódium a okamžitou situaci.
Texty v první autorově sbírce Jen ať řvou kolejnice pocházejí z let 1997 až 2017 a jejich jednotícím prvkem je motiv odchodu.
110 stran, formál Želetavka, vyšlo v roce 2017
Tento produkt byl přidán dne Pondělí 12. únor 2018.